En mjukstart med lite städning

Av Mats Persson, publicerad av webmaster

Under långfredagen samlades Fordonsgruppen inom Södra Skåningarnas kamratförening för sin första gemensamma arbetsdag detta år.

Det blev en mjukstart med lite städning, kontroll av inkopplade batteriladdare och torrluftsaggregat mm.

Thomas och Johan tog ut P7:s egen Strv 103C på en kort provtur.

Vagnen fick nya batterier för fyra år sedan och ny GT för drygt ett år sedan samt en ny bromstrycksvakt.
I övrigt har det bara skett förebyggande underhåll bl.a. byte av oljefilter (tack till Karlskoga för filtret), samt åtgärder före respektive efter körning.
Vagnen kördes senast vid Kamratföreningens Öppet hus i september och gången innan dess i augusti vid en uppvisning för familjen Berge.
Kolvmotorn har startats ett par gånger under vintern.

Efter byte av GT har vi nästan inget bränsleläckage alls.
Det mindre läckage av hydraulvätska på höger sida som vi upplevde tidigare verkar ha lagat sig själv.
Vi kontrollerar givetvis eventuellt läckage i motorrummet före varje körning.

Det problem med att vagnen sjönk ihop efter en tids uppställning har också upphört.

Långfredagens körning inleddes med 700 m på kolvmotorn, sedan en problemfri uppstart av GT där oljetrycket steg direkt. Efter en backningsmanöver och kontroll av instrumenteringens värden blev det körning tillbaka till garaget med måttligt gaspådrag. Totalt gick vagnen c:a 2 km utan några problem eller felindikationer annat än att oljetryckslampan tändes när GT:n gick ner på tomgång för att lugna ner sig efter körning.

Även P7:s Pbv 302 startades och kördes ut ur garaget men någon provkörning ansågs inte behövas.
Likadant blev det med Pvpjtgb 1111.